søndag den 5. april 2009

Hvorfor kommer min email retur?

Der kan være mange årsager til at man får en sendt mail retur - med f.eks "Undelivered Mail Returned to Sender", "Message Not Delivered" eller "MailDaemon...." i emnefeltet.

Her er nogle eksempler på fejlmeddelelserne i returmails og årsagen til at mailen ikke kunne afleveres.:

  • No such mailbox/user.
  • The user doesn't exist at the domain.
  • Mail Recipient does not exist.
  • The domain doesn't exist.
  • ...addresses had permanent fatal errors.
Det betyder at modtageradressen er ugyldig. Medmindre du har lavet en fejl i modtageradressen, så er den pågældende mailkonto sandsynligvis lukket eller har aldrig eksisteret.
----
  • Server not found.
  • The email server isn't responding.
  • Delivery time expired.
Modtagerens mailserver svarer ikke. Typisk en midlertidig fejl, der skyldes tekniske problemer. Prøv igen senere.
----
  • The user's mailbox is full.
  • The user(s) account is temporarily over quota.
  • The message could not be delivered because the recipient's mailbox is full.
Mailen kunne ikke leveres fordi modtagerens mailboks er fuld - du må vente indtil modtageren har tømt sin mailboks.
----
  • Message length exceeds administrative limit.
  • Message too big for system.
  • Message Exceeds Maximum Size.
Din mail er alt for stor. De fleste mailservere har en maxgrænse på 10-20 mb pr. mail. Enten kan du splitte mailen op - eller benytte en onlinetjeneste, som f.eks StorEmail.dk, til at overføre indholdet af mailen.

- Hvis du får en returmail, uden selv at have sendt noget i første omgang, så er det bare en spammail.